Armbånd som adgangskontrol på museum er et hit
Ved Vestkysten, næsten helt derude hvor sand og vand møder hinanden, ligger Tirpitz-bunkeren fra anden verdenskrig. Bag kanonbunkeren, i det fredede klitlandskab, har BIG skabt et spektakulært byggeri næsten skjult under sandet. Gennem en underjordisk korridor er det nye museum forbundet med den gamle kanonbunker. Ligesom de fleste attraktioner har Tirpitz behov for at kunne kontrollere om gæsterne har betalt entreen. På det nye museum faldt valget på vævede armbånd.
”Det er måske et lidt atypisk valg for et museum at bruge armbånd som adgangskontrol, men med armbåndene får vi den bedste løsning for os. Det er ikke alle gæster, der kan rumme hele udstillingen på én gang. Vores gæster tager derfor tit en ”pause” i cafeen eller går en tur udenfor. Når de kommer tilbage skal vi stadig kunne se, at de har betalt deres entré. Vi var hverken vilde med ideen om klistermærker eller almindelige papirbilletter. Sandsynligheden for at de bliver tabt eller mistet undervejs er simpelthen for stor”, fortæller Helle Ølgaard, der er leder i Tirpitz.
Pins og lignende blev også valgt fra, da man ikke ønskede et produkt, der kunne rive hul i kundernes tøj. Det endelige valg faldt derfor på armbånd, som både museum og gæster er meget glade for. Samtidig er armbåndene nemme at se for museets ansatte, så de ikke behøver ulejlige de besøgende med at se billetter.
”Gæsterne synes det er sjovt, at de skal have armbånd på. Det minder dem tit om musikfestivaler og leder deres tanker hen på en god oplevelse allerede inden de kommer ind i vores udstilling,” forklarer Helle Ølgaard, der oplever at armbåndene fungerer godt som en icebreaker mellem ansatte og gæster.
Gæsterne beholder deres armbånd på
Når besøget er slut og gæsterne skal hjem, kan de klippe deres armbånd af ved udgangen. Men de fleste gæster beholder deres armbånd på.
”Gæsterne lader armbåndet sidde om håndleddet, som et fysisk bevis på deres besøg. Selve oplevelsen kan de jo ikke tage med hjem i lommen.Samtidig giver det også anledning til snakke om besøget, når folk efterfølgende tager på tur i Blåvand og både de erhvervsdrivende og andre turister tydeligt kan se, hvem der har været på besøg på Tirpitz”, fortæller Helle.
Tirpitz deltog i foråret på festivalen ”historiske dage” i København. Her mødte Helle og hendes kollegaer en ældre kvinde. Kvinden havde besøgt Tirpitz i sommeren 2017 og hun fortalte at hun først nu, næsten et år senere, havde klippet armbåndet af. Hun havde simpelthen været så stolt over og glad for udstillingen, at hun beholdtarmbåndet på. Desværre var armbåndet nu blevet så slidt, at hun til sin store ærgrelse måtte klippe det af. ”Vi gav hende selvfølgelig et nyt armbånd, som hun kunne tage med hjem”, fortæller Helle.
For at sikre, at gæsterne ikke misbruger armbåndet og kommer tilbage næste dag, har Tirpitz fået produceret armbånd i syv forskellige farver, som kører i rotation.
Har du brug for armbånd som adgangskontrol, så kontakt os gerne på info@ikastetiket.dk. Vi har mange forskellige typer af armbånd og vi har helt sikkert også et til dit arrangement.