Sådan holder legelandet Baboon City styr på gæsterne med armbånd
I et kæmpestort forlystelsescenter på 9.000 kvm, som besøges af gæster i alle aldersgrupper, kræver det en vis logistik at holde styr på gæsternes kommen og gåen. Og det kræver især overblik, når nogle af gæsterne måske ønsker at blive længere, end de har købt armbånd til.
Sådan er det også i Danmarks største indendørs forlystelsescenter, Baboon City i Herning, hvor man bruger armbånd fra ikastetiket.dk som adgangsbillet for gæsterne.
”Vi har som standard en tidsbegrænsning på fire timer plus den bonustime, som er den klokketime, hvor gæsterne er ankommet. Det vil sige, at ankommer man kl. 10.30, kan man være i Baboon City til kl. 15.00,” siger Jette Hejsel, der er en af de daglige ledere af Baboon City.
Det indendørs forlystelsescenter er det største af sin art i Danmark, og succcesen fra starten i 2001 har betydet, at man i 2006 købte nabogrunden til en udvidelse fra 2.500 kvm til de nuværende 9.000 kvm. Der er derfor rigelig med plads til at dele forlystelsen op i forskellige afsnit, som henvender sig til forskellige aldersgrupper – fra babyafsnit til småbørnsafsnit med aktivitetstårn, hoppeborg, legehuse, rutsjebaner m.m. Til de lidt større børn er der blandt andet trampoliner i forskellige størrelser, tumlerum med skumredskaber, poolcenter, 18-huls minigolf og radiobiler. Til unge og vokse tilbyder Baboon City alt fra karaokebar med scene og storskærm, skudtestbaner, rodeotyr, stjernetræf med ti-kamp mm.
”Mulighederne er mange, da vi er meget mere end et legeland. Vi holder også polterabend-arrangementer, firma- og foreningsudflugter, klassearrangementer osv.,” siger Jette Hejsel.
Armbånd i forskellige farver
Da Baboon City har mange gæster hver dag, er man nødt til at skelne mellem de forskellige gæster med armbånd i 18 forskellige farver og tre forskellige designs (ensfarvede, hvide med striber og prikkede). Adgangsbilletten er armbåndet, som personalet giver gæsten på, når entreen er betalt.
”Alle gæster får et armbånd på. Vi opererer med seks forskellige farver pr. dag, og gæster med fire timers adgang plus bonustimen får f.eks. et blåt armbånd på. Vil gæsterne blive længere, er de nødt til at forlænge adgangen med tilkøb af et nyt armbånd i en anden farve,” forklarer Jette Hejsel.
Konceptet fungerer i praksis på den måde, at gæsterne med f.eks. de blå armbånd bliver kaldt ud, når der er gået de fire timer plus bonustimen, de har betalt for. Mange vil nikke genkendende til konceptet, som også er kendt fra nogle svømmehaller, hvor gæster bliver kaldt op af vandet efter farven på deres gummiarmbånd.
”Det giver os mulighed for at få mere plads i forlystelsescenteret til nye gæster, når folk ikke bare kan ankomme ved åbningstid og gå hjem til lukketid. Det var et problem for os i starten, men det har løsningen med armbånd til forskellige tidsperioder løst,” siger Jette Hejsel, der understreger, at tidsperioden på fire timer plus bonustimen dækker de fleste gæsters behov. Skulle man have lyst til at blive længere, kan man købe ekstra tid til en reduceret pris – og gæsten får så en ny farve armbånd på.
På ferie- og helligdage skal der også være plads til de ekstra mange gæster. Og så er brugen af armbånd til at markere antallet af købte timer i forlystelsescenteret en god måde at øge et mersalg på.
Børn beholder dem på
Baboon City kører med seks forskellige farver armbånd pr. dag. Derfor er det ikke muligt for gæster at snyde sig ind dagen efter, fordi farvekombinationerne skifter fra dag til dag.
Der er også gæster, som har brug for kortere tid i forlystelsescenteret, f.eks. børnehave og fritidshjem. De får derfor også deres egen farve armbånd.
”Vi holder styr på det ved hjælp af et skema, hvor vi kan se ankomsttidspunkt og udleveret farve af armbånd,” siger Jette Hejsel.
Med hensyn til risikoen for snyd er det ikke muligt efter indførslen af armbånd, hvor der står kontrollanter ved forlystelser som for eksempel rodeotyren og radiobiler.
”Når den første tidsperiode er ved at være slut, går noget af vores personale i uniform rundt og holder øje med, om gæster med f.eks. de blå armbånd er ved at gå hjem. Vi har også anonyme opsynsfolk gående rundt, som kan tjekke løbende, om de de forskellige armbåndsfarver er korrekte,” siger Jette Hejsel.
Armbånd som souvenir – og markedsføring
”Armbåndenes kvalitet er så god, at mange børn beholder dem på. Vi synes kun, at det er sjovt, at børn – men også andre gæster – vælger at lade armbåndet sidde som en slags souvenir,” siger Jette Hejsel, som derfor sørger for at sætte armbåndet på, så det ikke strammer.
En af de mest populære designs var et neonfarvet armbånd, som var selvlysende i et af rummene i forlystelsescentret. Dem gik mange børn længe med bagefter.
”At armbåndene på den måde er med til at sprede budskabet om en sjov dag i Baboon City er vi selvfølgelig kun glade for,” siger Jette Hejsel.
Om Baboon City
- Forlystelsesparken Baboon City i Herning åbnede i 2001 og hed dengang Hoppeloppeland.
- I 2006 udvidede Baboon City ved at købe nabobygningen og strækker sig i dag på 9.000 kvm.
- Der er over 200 forskellige forlystelser – fra radiobiler og karaoke til trampoliner, tumleborge, human football osv.
- Alle aldersgrupper kan blive underholdt i Baboon City, som er det største af sin art i Danmark.
- Om man har teambuilding for øje i firmaregi eller skal holde børnefødselsdag med sit barns klasse, kan man finde aktiviteter, der passer til formålet.
- Læs mere på www.babooncity.dk og følg med på Facebook https://www.facebook.com/pages/Baboon-City/349729778551063?sk=timeline.